Marknadsföring är ett komplext område som kräver mycket erfarenhet och expertis.
I den här artikeln undersöker vi två misstag som vissa gör när de marknadsför sin produkt eller tjänst genom traditionell marknadsföring.
Vanliga misstag med traditionell marknadsföring
Traditionell marknadsföring är en av de mest användbara metoderna för marknadsförare att marknadsföra sin produkt eller tjänst. Det har funnits i många år och har visat sig vara effektivt för att generera försäljning.
Trots detta finns det fortfarande många misstag som människor ofta gör när de använder traditionell marknadsföringstaktik.
1. Glömmer bort att analysera data
Ett vanligt misstag är att man inte analyserar intäkterna när man genomgår aktiviteter på traditionella marknadsföringskanaler. Visst är det mycket svårare att analysera resultaten av traditionell marknadsföringstaktik. Men vare sig det görs på tv, tidningar eller tidskrifter – så går det alltid att följa upp på intäkterna över kampanjen, hur många som tittade annonsen och annan statistik.
2. Gör misstaget i budskapet av marknadsföringen
Ett annat misstag som kan hända är att man bryter lagar eller etik. I synnerhet är detta viktigt att tänka på om man är ett större företag eller marknadsför sig internationellt. Till exempel fick Klarna böta i 2020 för missvisande marknadsföring i Storbritannien. Hos traditionella medier är det desto svårare att rätta till sådana här ”misstag”.